Her kommer det etterhvert aktuelle temaer, nyheter og kanskje en blogg.
Her kommer tekster oppslag m.v.
Arla stopper med at sælge Kefir, da man ikke ønsker associationer til Rusland med et produkt, som er 100 pct. svensk. Produktet kommer tilbage med nyt navn, skriver Foodsupply.se
Det syrnede mælkeprodukt, Kefir fra Arla Foods, tages nu af hylderne i de svenske butikker. Det sker som konsekvens af invasionen i Ukraine, da Arla således ikke ønsker at blive forbundet med Rusland. Derfor skal produktet have nyt navn og ny emballage, inden de svenske forbrugere atter kan købe produktet. Det skriver Foodsupply.se med henvisning til Dagens Nyheter.
- Det er rigtigt, at Arla har valgt midlertidigt at stoppe salget af Kefir. Produktindholdet er 100 procent svenske råvarer, men emballagen er forbundet med Rusland på en måde, som vi ikke anser for passende under de nuværende omstændigheder, skriver kommunikationschef Caroline Elisabeth Starck i et mailsvar til Dagens Nyheter. Det skal tilføjes, at emballagen også rummer påskriften ’Din ryska filkultur’ (’din russiske tykmælkskultur’).
Et andet flødeprodukt med russiske aner, Smetana, forbliver på hylderne indtil videre.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Arla Danmark, om man har lignende overvejelser i Danmark.
Se nyheden på foodsupply.se
Artikkel er hentet fra
En stor del av dette kommer fra Danmark.
Denne nyheten vil bli diskutert opp og ned ad stolper. De gamle debattene vil gjenta seg.
Dette er lite produktivt og vi, ysteutstyr.no, vil se fremover og heller fokusere på mulighetene til å bli kundens første valg.
Importen går opp, mens ostekonsumet angivelig er uendret eller litt ned.
Ved første inntrykk kan det se ut som den norske forbrukeren spiser mindre norsk ost.
Diskusjonen må IKKE bli:
hvordan hindre nordmenn å spise utenlandsk ost.
Diskusjonen MÅ bli:
Hva kan vi gjøre for å tilfredsstille den norske osteganen.
Hva kan vi gjøre for å gi nordmenn god ost, den osten de foretrekker.
Nå må vi la oss inspirere av skiskytter Ole Einar Bjørndalens, å hele tiden jobbe for å bli bedre!
Vi har den beste melka, vi har mange utmerkelser i int.ostekonkurranser og vi har de største mulighetene her i Norge. Det er ingen grunn til at vi ikke skal skal klare dette.
I Finland vil Valio, Atria og Natural Resources Institute Finland udvikle en national model til beregning af mælk og oksekøds CO2 -fodaftryk. Formålet er at opnå en CO2-neutral fødekæde samt give forbrugerne en mærkningsordning. Les mer i denne linken til MælkeriTidene DK
https://maelkeritidende.dk/nyheder/finner-udvikler-egen-model-til-beregning-af-kvaegbrugets-co2-aftryk
eller her, direkte fra nettsiden til Valio.
https://www.valio.com/news/aiming-for-a-carbon-neutral-food-chain---valio-atria-and-natural-resources-institute-finland-are-creating-a-national-model-to-calculate-the-carbon-footprint-of-milk-and-beef-production/
Fra danske MælkeriTidene har vi snappet opp denne nyheten. Teknologi crossover. De som vil lese mer om disse pumpene, kan gjøre det ved å trykke på linken til nyhetsbrevet fra MælkeriTidene DK.
https://maelkeritidende.dk/nyheder/watson-marlow-klar-med-nye-pumpeserier-til-mejeribruget
Vårt mål med dette oppslaget, er å få fokus på teknologi bruk. Qdos-pumpene som det her er snakk om, er i utgangspunktet produsert for andre bransjer. Men så er det noen som ser sitt snitt til teknologi crossover, og bruke dette i meieribransjen.
Vi har over en tid nå, etterlyst lokale oppfinnere, Petter Smart’ere og Reodor Felgener, som evner å tenke på kryss og tvers/utenfor boksen for å løse problemer.
Problemet vi ønsker å løse, er alternativ kjøling til ystekjeler.
Vi følger nå forskjellige spor og har i alle fall noen løsninger klare for de som har kaldtvanns tilgang som en flaskehals.
https://maelkeritidende.dk/nyheder/arla-finland-introducerer-nyt-maerke-graessende-koeer-aaret-rundt
(MÆLKERI TIDENE.DK)
HVILKE UTFORDRINGER KOMMER -
Vår verden er i endring, vår hverdag endrer seg raskere enn hva vi tidligere har opplevd.
I Dansk Mælkeri-tidene leser jeg om Agendaen som diskuteres i Dansk meieribransje. Dette er temaer som vil berøre oss alle, også den norske meieribransjen.
I utgangspunktet ønsker IKKE jeg å ta opp slike overordnede generelle temaer her.
Her ønskjer jeg prinsipielt å ta opp jordnære temaer knyttet til lokal matproduksjon, gårdsmeierier m.v Men noen av disse temaene/utfordringene har og vil få større betydning i tiden som kommer, også på lokalt plan.
Har dette satt spor i meieribransjen og lokalmat produksjonen?
Har det endret noe i din hverdag? Hva er nytt? Hvordan har dette påvirket adferd og planleggingen hos dere?
Har dette stått på agendaen tidligere?
Hvordan ser dere på dette elementet? Er bærekraft et tema man jobber aktivt med?
Hva har dere gjort? Hva er utfordringen? Kan vi ev. være behjelpelig?
Hva tenker bransjen om dette?
(denne helgen så jeg for første gang plantebasert “rømme” fra en av de større produsentene. Dette skal bli interessant å følge med på i tiden som kommer).
MælkeriTidende DK, rapporterer om Britisk kolonialkjede som prøver melk på flasker......les mer her
Vi prøver å finne noen smarte løsninger på dette. Vi er i kontakt med mange kreative mennesker, Reodor Felgen og Petter Smart'ere rundt om i landet. Kjenner du noen.......les mer her
Tines beslutning om å produsere hvitmuggost på Dovre, bekrefter det vi har sagt tidligere.
Den gode norske melka har bragt frem verdensmestere som Kraftkar m.fl.
Det er plass til flere i dette selskapet! .......les mer her
Innhold kommer.
Copyright © Med enerett